7 enkla vardagsförändringar som kan förbättra hälsan

Hur går man ned i vikt på bästa sätt? Finns det bra dieter och vad räknas egentligen som en sund livsstil? Här får du 7 bra tips på enkla förändringar som kan göra stor skillnad för din hälsa.

Kostråd, dieter och träning. Det finns otaliga idéer kring vad som är mest hälsosamt och hur du snabbt går ner i vikt. Men enligt näringsfysiologen Fredrik Paulún, som är aktuell med boken Biohack, är det många som stirrar på siffrorna på vågen, istället för att fokusera på en hållbar och hälsosam vardag. 

– Det är vanligt att man hoppar på en strikt diet och upplever snabb viktminskning, men så fort man försöker leva normalt igen så kommer kilona tillbaka. Det är bättre – och framför allt enklare – att hitta en sund livsstil som håller livet ut, förklarar Paulún.

Förändringar som gör stor skillnad

Det finns flera enkla sätt att bli mer hälsosam. Förändringar som eventuellt också kan hjälpa dig att gå ner i vikt på ett mer skonsamt sätt än snabba upp- och nedgångar. Paulún listar 7 bra tips:

1. Ta bort det vita sockret

– Genom att utesluta livsmedel med vitt socker skulle du kunna gå ner 20 kilo på ett år, om du har rätt förutsättningar. Vitt socker finns överallt, inte bara i godis och andra sötsaker. Läs på det du köper och undvik t.ex. frukostflingor, som kan innehålla en massa socker, menar Paulún.

2. Håll koll med en hälsokontroll

Är du i riskzonen för att få diabetes, hjärt-kärlsjukdomar eller andra problem? Genom att regelbundet ha koll på dina värden får du en bra indikation på om något håller på att gå åt fel håll. Om du upptäcker avvikelser i ett tidigt skede kan du enklare åtgärda dem och hålla dig frisk.

Testa din hälsa

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer

3. Träna lite och ofta

– Ibland är det svårt att träna lika hårt och mycket som man skulle vilja, man kanske blir sjuk, skadad eller tappar motivationen. Men att röra på sig lite och ofta kan faktiskt vara lika bra som ett hårt träningspass. Promenera, stå upp på jobbet och ta trapporna varje dag, tipsar Paulún.

4. Bli mätt på rätt sätt

En varierad kost är alltid det bästa för kroppen. Paulún rekommenderar också att alltid äta riktiga råvaror så du blir mätt på rätt sätt. Välj rotfrukter, grönsaker, frukt och bär och undvik vitt bröd, vit pasta och andra raffinerade livsmedel som kan göra dig hungrig snabbare.

5. Skippa nattmaten

– Planera middagen minst tre-fyra timmar innan läggdags, speciellt om du tänkt äta kolhydrater. När du sover är kroppen inaktiv och om du äter alltför nära inpå sömnen kan du inte förbränna maten på samma sätt. Koka några ägg eller ät något annat mer lättsamt om du är hungrig.

6. Stressa inte

– Det tar ungefär en kvart för kroppens mättnadshormoner att komma igång, så om du slänger i dig maten hinner du inte känna att du är mätt, vilket kan leda till att du äter både mer än du tänkt och mer än du faktiskt behöver.

7. Drick mycket vatten

– Vätskebalansen i kroppen är jätteviktig. Vi behöver vatten för att släcka törsten och inte bli uttorkade, men vatten gör även att blodet flyter lättare. Det tar också energi för kroppen att omsätta vatten, så med ett glas till maten ökar du kroppens förbränning. Försök dricka minst 1,5 liter varje dag, så gör du din kropp en riktigt stor tjänst, avslutar Paulún.

Svensk Provtagning, 2020

Våra populäraste hälsokontroller:

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Kvinna

1395 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Man

1395 kr
Läs mer

Frågor? Kontakta oss!

Behöver du hjälp?
Ställ din fråga så svarar vi dig så fort vi kan.