Så ska du äta för att få i dig D-vitamin

D-vitamin är ett viktigt ämne som vi får i oss via solljus och genom maten vi äter. Här kan du läsa mer om vilka livsmedel som innehåller mest D-vitamin och hur mycket du borde få i dig.

Därför behöver vi D-vitamin

D-vitamin reglerar kalkbalansen i kroppen, vilket innebär att D-vitamin hjälper kroppen att ta vara på kalcium för att upprätthålla ett stabilt skelett och starka tänder. Om du har D-vitaminbrist kan du känna dig trött, få värk i kroppen och bli svag i musklerna. Läs mer om D-vitaminbrist här.

Hur mycket D-vitamin behöver vi?

Enligt Livsmedelsverket är genomsnittsbehovet beräknat till 7,5 mikrogram D-vitamin per dag och för att vara säker på att behovet täcks upp, brukar 10 mikrogram rekommenderas. Om du är äldre än 75 år eller har väldigt lite solexponering, rekommenderas 20 mikrogram D-vitamin per dag. 

Vill du kolla upp dina värden?

Misstänker du att du har D-vitaminbrist eller vill du veta mer om vilka symtom som brukar visa sig? Läs mer om D-vitaminbrist här och lär dig mer om våra hälsokontroller här nedan.

Testa dina d vitaminnivåer

Vitaminer  och mineralenLäs mer

Vitamin och mineralpaket stort

945 kr
Läs mer

Livsmedel rika på D-vitamin

För att förebygga D-vitaminbrist är det viktigt att få i sig så mycket D-vitamin som möjligt via kosten, speciellt för nordbor som inte får så mycket sol under vinterhalvåret. En varierad kost är alltid att rekommendera, men det finns några livsmedel som innehåller extra mycket D-vitamin.

Fisk

Fisk är en riktigt bra källa för D-vitamin och de som ligger i topp är abborre, gös, skarpsill, lax, öring och makrill. En portion sill kan ge dig 10 mikrogram D-vitamin, vilket motsvarar hela den rekommenderade dagliga dosen.

Svamp

Svampar kan producera eget D-vitamin när de utsätts för solljus. Kantarell, trattkantarell och karljohansvamp och andra vilda svampar är därmed bra att äta om du vill få i dig D-vitamin. 

Ägg

Ägg till måltiden kan öka ditt intag av D-vitamin, eftersom äggulan är en bra källa till D-vitamin. Du behöver dock komplettera med fler berikade livsmedel för att få i dig hela den dagliga dosen.

Mejeriprodukter

I Sverige är det obligatoriskt att berika viss mjölk, filmjölk, yoghurt och vissa matfetter med D-vitamin och att äta dessa livsmedel ökar därmed ditt intag av D-vitamin. Ett glas mjölk ger dig dock bara ungefär 1 mikrogram D-vitamin, i jämförelse med fisken som var betydligt rikare. 

Kött

Även kött, som till exempel kalvlever, innehåller D-vitamin, järn och andra viktiga mineraler för kroppen. Men om du vill få i dig så mycket D-vitamin som möjligt, brukar fet fisk oftast vara det bästa alternativet.

När behöver man kosttillskott?

Det kan vara svårt att få i sig tillräckligt med D-vitamin via kosten och solens strålar är därmed en viktig del för att upprätthålla en bra D-vitaminnivå i kroppen. Om du har svårt att vistas i solen och dessutom är vegan eller av andra skäl inte äter fisk och kött, finns det risk för D-vitaminbrist. 

Vid D-vitaminbrist kan kosttillskott behövas för att återställa balansen i kroppen. Kom ihåg att bara äta kosttillskott om du har en konstaterad brist, då ett överskott av D-vitamin i vissa fall kan vara skadligt.

Svensk Provtagning, 2020

Våra populäraste hälsokontroller:

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Kvinna

1395 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Man

1395 kr
Läs mer

Frågor? Kontakta oss!

Behöver du hjälp?
Ställ din fråga så svarar vi dig så fort vi kan.