Konditionsträning VS styrketräning: Vad är bäst?

Träning är bra för att hålla kroppen och hjärnan igång. Men vilka hälsofördelar finns med olika träningstyper och vad är egentligen bäst för dig och din hälsa? Lär dig mer om träning här.

Konditionsträning för hjärtat

Genom att träna upp din kondition förbättrar du syreupptagningsförmågan och stärker hjärtmuskeln. Det innebär att hjärtat kan pumpa mer syrerikt blod ut i kroppen och behöver heller inte slå lika fort. Konditionsträning kan på sikt i många fall motverka olika hjärt-kärlsjukdomar.

Styrketräning för musklerna

Att röra på sig regelbundet är viktigt för att upprätthålla en stark och rörlig kropp. Genom styrketräning bygger du stabila muskler som bättre klarar av allt du vill göra, samtidigt som du t.ex. minskar risken att råka ut för benbrott. Att stärka upp stora muskler som rumpa, lår, mage, bål och armar kan även ge bättre balans, vilket blir ännu viktigare ju äldre du blir. 

Hälsokontroll för ett liv i rörelse

Genom att göra enkel hälsokontroll kan du få en bra indikation på hur din kropp mår. Du kan få bra information kring dina värden, se om du eventuellt ligger i riskzonen för att få problem i framtiden samt om det finns något som står i vägen för din träningsutveckling. 

Du får ett utlåtande från en läkare som ger dig råd hur du bör gå vidare om det finns något som eventuellt borde åtgärdas. Läs mer om våra sportpaket för dig som lever ett liv i rörelse här.

Testa din hälsa

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer

Därför är träning så viktigt

Att röra på sig är livsviktigt av flera anledningar. Förutom att du bygger upp kroppens fysik och får starkare muskler, påverkas även hjärnan positivt. Du blir piggare, sover bättre samtidigt som risken för t.ex. hjärt-kärlsjukdomar och psykisk ohälsa minskar.

Hur mycket ska man träna?

För vuxna brukar rekommendationen vara att röra på sig sammanlagt minst 2,5 timme varje vecka. Det kan vara allt ifrån raska promenader till stenhårda löppass, det viktigaste är att du blir varm och får upp pulsen. 

Även vardagsmotion, som att ta trapporna istället för hissen, eller stå upp och jobba gör stor påverkan på din hälsa och är en viktig del för att hålla kroppen stark och frisk. 

Vilken träning är bäst?

Det absolut bästa är att kombinera konditionsträning och styrketräning. På så sätt tar du hand om hela kroppen – hjärta, muskler och leder – samtidigt som du håller hjärnan i trim. Rör på dig så mycket du kan i vardagen och undvik överbelastning. 

Träning är bra, men det är aldrig bra att träna för hårt så att du sliter ut kroppen. Hitta en träningsform som passar dig och som ger dig motivation att hålla igång på en hälsosam nivå. 

Svensk Provtagning, 2020

Våra populäraste hälsokontroller:

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Kvinna

1395 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Man

1395 kr
Läs mer

Frågor? Kontakta oss!

Behöver du hjälp?
Ställ din fråga så svarar vi dig så fort vi kan.