Det här ska du äta för att få i dig magnesium

Magnesium är viktigt för celler, muskler och skelett och genom att äta rätt kan du hjälpa kroppen med sitt dagliga intag av ämnet. Här kan du hitta bra kostråd kring magnesium.

Varför behöver vi magnesium?

Magnesium ser till att vi tar upp alla viktiga näringsämnen i maten, upprätthåller ett starkt skelett och ett välfungerande immunförsvar. Även nerver och muskler behöver intag av magnesium för att fungera på bästa sätt. Läs mer om vad som händer vid magnesiumbrist.

Hur mycket magnesium behöver vi?

Det rekommenderade dagliga intaget skiljer sig mellan kön och olika åldrar. För tjejer och kvinnor över 14 år rekommenderas 280 milligram magnesium, medan killar och män över 14 år behöver 350 milligram. Om du tränar hårt kan ditt behov av magnesium öka med cirka 10-20 milligram per timme du svettas mycket. 

Har du magnesiumbrist?

Om du har svårt att få i dig tillräckligt med magnesium eller har symtom du inte kan förklara, kan en hälsokontroll via blodprov vara ett bra sätt att få en indikation på hur dina värden ser ut och hur du mår på insidan. Om du eventuellt har några avvikelser får du alltid rekommendation från läkare hur du bör gå vidare.

Testa dina magnesiumvärden

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer

Vad ska man äta för att få i sig magnesium?

Kroppen kan inte själv bilda magnesium och det är endast via kosten vi kan få i oss det viktiga ämnet. Fisk och kött är rika på magnesium och en varierad kost är alltid en bra idé, men det finns några livsmedel du enkelt kan lägga till för att öka ditt intag av magnesium.

Spenat

Frukt och bladgrönsaker är rika på viktiga näringsämnen och spenat är en bra källa till just magnesium. På 100 gram spenat får du i dig cirka 79 milligram magnesium. 

Nötter

Jordnötter, mandlar, pinjenötter och cashewnötter är alla rika på magnesium. De innehåller också mycket protein, vilket är bra för dig som tränar hårt. 100 gram jordnötter innehåller cirka 180 milligram magnesium.

Avokado

Avokado är inte bara fräscht och gott, det är också väldigt nyttigt. 100 gram avokado ger dig ungefär 30 milligram magnesium, samtidigt som du får i dig viktiga omega-3-fettsyror. 

Banan

Bananen är ett vanligt mellanmål och den innehåller faktiskt många bra ämnen. 100 gram banan ger dig cirka 33 milligram magnesium och är en bra kolhydratkälla efter ett träningspass.

Fullkornsprodukter

Fullkornsflingor, fullkornsbröd och råris är alla rika på magnesium. 100 gram fullkornsbröd brukar ge dig cirka 46 milligram magnesium.

Mörk choklad

Kanske inget man vanligtvis lägger till på middagstallriken, men en bra nyhet för alla chokladälskare. Mörk choklad (med minst 70 procent kakao) innehåller många antioxidanter och ungefär 175 milligram magnesium.

Svensk Provtagning, 2020

Våra populäraste hälsokontroller:

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Kvinna

1395 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Man

1395 kr
Läs mer

Frågor? Kontakta oss!

Behöver du hjälp?
Ställ din fråga så svarar vi dig så fort vi kan.