Därför är rörelse och träning så viktigt för hälsan

Viktigt med hård styrketräning eller räcker det med lite vardagsmotion för att hålla kroppen i trim? Så här kan du främja både fysisk hälsa och psykiskt välmående genom att röra på dig.

Flera positiva effekter av träning

Kroppen är byggd för att röra på sig och när du motionerar blir du piggare, starkare och kan förebygga många problem. Motion ger dig bättre rörlighet och balans, du blir mindre stressad och sover bättre, samtidigt som du motverkar övervikt, höga blodfetter och högt blodsocker

Även hjärnan påverkas positivt av träning, genom bättre minne och koncentrationsförmåga. När du tränar frigörs också dopamin, serotonin och endorfiner, vilket ofta gör dig gladare och piggare.

Hur mycket ska man röra på sig?

En vuxen person brukar få rekommendationen att vara fysiskt aktiv (så att du blir varm och pulsen går upp) sammanlagt minst 2,5 timme varje vecka. Det skulle till exempel kunna vara en rask promenad på 30 minuter, fem dagar i veckan. Om du tränar mer högintensivt, kan istället ett hårt löppass tre gånger i veckan vara rätt alternativ för dig.

Enkel hälsokontroll kan ge bra information

Om du är intresserad av träning och välmående kan en hälsoundersökning vara ett bra sätt för att få lite information om hur du mår inuti. Om du inte tränat så mycket tidigare och är sugen på att börja, kan det vara bra att kontrollera att allt står rätt till i kroppen innan du börjar köra för hårt.

Testa din hälsa

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer

Konditionsträning är bra för hjärtat

När du konditionstränar, t.ex. simmar, cyklar eller springer, förbättrar du syreupptagningsförmågan och stärker hjärtmuskeln. Hjärtat orkar då pumpa mer syrerikt blod och behöver inte slå lika fort. Kroppen blir bättre på att omvandla syre till energi och genom att komplettera med styrketräning stärker du även kroppens muskler, leder och skelett.

Motion minskar risken för sjukdomar

Att röra på sig regelbundet kan hjälpa kroppen att förebygga framtida problem, som till exempel:

  • Hjärt-kärlsjukdomar, som högt blodtryck, kärlkramp, hjärtinfarkt och stroke
  • Metabola sjukdomar, som diabetes typ 2 och fetma
  • Benbrott och andra frakturer
  • Psykisk ohälsa, som depression och demens

Vad händer vid för mycket stillasittande?

Kroppen behöver rörelse och vid för mycket stillasittande kan risken för vissa sjukdomar öka. Du kan också bli stel i muskler och leder, samt få problem med värk i rygg, nacke och axlar. 

Viktigt med vardagsmotion

Det är bättre att motionera lite och ofta, än mycket och sällan, så se till att få till din vardagliga motion i allt du gör. Ta trapporna istället för hissen, promenera istället för att ta bussen och försök röra på dig minst en gång i halvtimmen om du sitter mycket på dagarna.

Svensk Provtagning, 2020

Våra populäraste hälsokontroller:

HälsaLäs mer

Hälsokontroll Premium

1995 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Kvinna

1395 kr
Läs mer
HälsaLäs mer

Hälsokontroll Man

1395 kr
Läs mer

Frågor? Kontakta oss!

Behöver du hjälp?
Ställ din fråga så svarar vi dig så fort vi kan.